TRX-träning med Lofsan

Igår var det äntligen dags att återigen få träffa detta lilla krutpaket som kallas Lofsan. Jag var lite rädd att hon skulle säga: ”vad har hänt med formen” eftersom jag tagit det lugnt i några veckor, men jag fick både beröm för min löpteknik och kroppsform. Hon är klok den där kvinnan och säger saker som ”lyssna på kroppen” och att man blir starkare både av att vila och att slita emellan varven.

Gårdagens pass bestod i alla fall av TRX-träning och som jag avskyr det! Det är så mycket att tänka på och man jobbar med motstånd och små, små rörelser djupt inne i kroppen, likt en hardcorevariant av Pilates. Att jag avskyr det är bara att erkänna beror på att jag är dålig på det. Och det man är dålig på bör man öva på. Så idag gick jag och köpte Casall Multi Balance Training på Stadium som just nu kostar 400 spänn.  Det ingår ett dörrfäste, krävs bara lite plats på golvet hemma.

När man är van att lyfta skrot och lassa på vikter på en skivstång känns TRX vid första åtanke lite fjolligt och nästan mesigt. Men jag kan meddela att jag har träningsvärk i nästan hela kroppen idag, det är urjobbigt och det bränner när man spänner hela kroppen. Tricket är att banden ska vara spända och ge motstånd hela tiden.

Här finns en bra sajt med TRX-övningar.

Gårdagens pass:

  • Fem minuter uppvärmning med intervaller på löpbandet 10-14 km/tim á 45 sekunders löpning / 15 vila.
  • Fem minuters intervaller på 16 km/tim á 45 sekunders löpning / 15 vila. Jag klarade inte den sista och fick göra den i två omgångar.

TRX-övningar:

  • 10+10 Rodd + knäböjshopp X3
  • 10+ 20 Rodd med armarna rakt ut som ett kors på tillbakagången + utfallshopp X3
  • 10 + 10 Enarmsrodd  + utfallshopp med höga knän (bommade på den)

Olika plankor i TRX: 

  • Vandrande planka
  • Tricepsplanka (sjunk ned med armbågarna i mattan)
  • Benindrag (toes to elbow)
  • Splitt med benindrag (helvete!)
  • Benindrag med båda benen i en halvmåne mot armarna fort
Här finns många bra övningar:

Lämna en kommentar